cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
featured image

Adriana Mitu despre darurile native ale copilului : Inteligentele Multiple (I)

 

Copilul vine pe lume cu o inteligenta nativa, vine cu darurile sale. In fiecare copil este un zacamant de resurse, resurse care cresc si se dezvolta odata cu el. Bineinteles ca este esential contextul si mediul in care creste si daca parintii il sprijina sa-si dezvolte abilitatile native.

Iata mai jos o poveste scurta:

Un tata ii spune fiicei sale sa inceteze sa mai scrie povesti, pentru ca scriitorii mor de foame si o indreapta catre alte stiinte, considera el mai bine platite. Fiica ajunge, in cele din urma, la facultatea de medicina. In anul cinci renunta pentru ca nu se regaseste in cariera aleasa. Se inscrie la marketing si isi alege o cariera in publicitate, scriind povesti care vand pentru diferite produse, campanii, companii.

Este doar una dintre multele povesti de acest fel. Cunoastem cu totii povestile unor oameni carora nu li s-a permis sa faca si mai ales sa fie ceea ce isi doreau. De multe ori uitam ca o profesie, o cariera, inseamna mult mai mult decat a primi bani pentru munca ta. Dincolo de aspectul financiar, cariera este o parte importanta a vietii fiecaruia dintre noi si de multe ori este sursa nefericirii, a stresului, a oboselii dar la fel de bine poate fi si izvorul implinirii sufletesti.

Cu siguranta orice parinte isi doreste ca al sau copil sa fie fericit si de aceea face tot ce stie el mai bine pentru a-l indruma spre acea fericire si a-l ajuta sa fie cea mai buna varianta a sa.

Insa a nu-l lasa pe copil sa-si manifeste darurile native, este un mare deserviciu pe care i-l face si care poate ii va influenta intreaga viata!

 

Sa ne amintim ca ii pregatim pe copii pentru lumea pe care noi o imaginam pentru ei, la fel cum si parintii nostri ne-au pregatit pentru lumea pe care o imaginau ei pentru noi. Ne spuneau: “Invata, fa o facultate, astfel ai viitorul asigurat!”. Or, astazi, o diploma nu-ti asigura nici macar intrarea la un interviu. Lumea copiilor de astazi va arata cu totul altfel peste douazeci-treizeci de ani. Unele meserii vor disparea si vor aparea altele noi si singurul lucru care le poate asigura o buna adaptabilitate sunt inteligentele native.

Ce sunt inteligentele multiple?

Imaginati-va ca in creierul copilului sunt o multime de elastice, care se leaga unul de celalalt. Sunt zone in care acele elastice sunt foarte flexibile si zone in care sunt mai rigide. Pe masura ce copilul creste si isi foloseste mai mult o parte a creierului, elasticul din zona respectiva devine mai flexibil si creeaza baza pentru viitoarele achizitii.

Howard Gardner este cel care a dezvoltat teoria inteligentelor multiple. El vorbeste despre 8 tipuri de inteligenta: logico-matematica, verbal-lingvistica, vizual-spatiala, chinestezica, muzicala, interpersonala, intrapersonala, naturalista. Insa aceste tipuri de inteligenta se adapteaza in functie de evolutia societatii. Lucrand cu adolescenti si copii de diferite varste, in cadrul programelor pentru dezvoltarea cognitiv-emotionala, am remarcat faptul ca ei vin deja cu anumite informatii. Spre exemplu, atat baietii, cat si fetele sunt adaptati si capabili sa lucreze cu tehnologia, desi in trecut barbatii erau mult mai abili in a lucra cu tehnologia.


Perioada de pana la 8-9 ani este esentiala pentru a dezvolta aceste daruri si pentru a crea elasticitate in zonele mai putin inzestrate.

In primii 8-9 ani din viata creierul copilului este usor de modelat, in urmatorii 10 ani este mai dificil de modelat si de la o decada la alta creierul isi pierde din ce in ce mai mult din elasticitate. Cu alte cuvinte, elasticele despre care vorbeam mai devreme, devin mai rigide.

Haideti sa ne gandim cum este sa inveti o limba straina la sase ani si cum este sa o inveti la patruzeci de ani? Cu siguranta este mai dificil la patruzeci decat la sase!

Ceea ce mi-am propus sa fac in aceasta serie de articole este sa dau exemple de cateva jocuri pe care le puteti juca cu cei mici pentru fiecare tip de inteligenta in parte.

Este important sa sprijinim dezvoltarea lor pe toate palierele, pentru ca un dezechilibru le poate crea, mai tarziu, dezavantaje. Spre exemplu 80% dintre baieti au o inteligenta vizual-spatiala foarte bine dezvoltata, in timp de 80% dintre fete au o inteligenta verbal-lingvistica mai dezvoltata. De aceea este esential sa vorbim cu baietii, pentru a le dezvolta abilitatea de a comunica si sa le implicam pe fete in jocuri ce necesita coordonarea in spatiu.

Sa ne amintim ca fiecare copil este unic si tocmai acest lucru il face extrem de pretios. Nu cred in copilul bun la toate, care face cinci activitati extrascolare pe saptamana, face fotbal sau baschet, merge la pictura, la sah, la clubul de lectura, la cursuri de gradinarit si de facut placinte. Nu spun ca toate aceste activitati nu le sunt benefice copiilor!l Ba din contra, le sunt cu siguranta, insa intr-o masura rezonabila lor, in care nu sunt suprasolicitati.

In perioada prescolaritatii intreg procesul de invatare se bazeaza pe joc, iar copilul are foarte multe beneficii din jocul liber. Asadar balanta ar trebui sa fie undeva la 70% timp si joc liber si doar 30% activitati structurate!

Desigur ca, in jocul liber, copilul va avea tendinta sa faca acele lucruri pe care le stapaneste foarte bine si spre care are inclinatii native. Aminteste-ti cat de dornic erai sa inveti si sa-ti faci temele la romana si cat de mult evitai exercitiile de matematica. Sau invers 🙂

De aceea, in timpul structurat, vom avea nevoie sa ii ghidam pe copii si spre activitati care nu ar reprezenta prima lor optiune, dar care ii ajuta sa-si dezvolte si celelalte tipuri de inteligenta.
Asadar este esential sa cream echilibrul intre a-l incuraja pe copil sa-si dezvolte la maximum inteligentele native si a-l sustine sa isi dezvolte si acele aspecte la care nu exceleaza.

In urmatorul articol, voi vorbi despre primele 4 tipuri din seria celor 8  inteligente multiple si jocurile pe care le poti juca pentru a-l ajuta pe copil sa si le dezvolte.

 

adriana mitu inteligentele multiple

 Adriana Mitu este autoarea colectiei de povești terapeutice „ABC-ul poveștilor terapeutice” din cadrul Editurii Diana, formator specializat pe dezvoltarea cognitiv-emotionala a copilului si instructor acreditat international aware parenting cu drept de practica in Romania. De astazi vocea specialistului in educatie, din comunitatea ReginaMama!

 

 

 

Comentarii

comentarii


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *