Importanta perioadei senzitive timpurii, la copii!

 

La buna regasire dragi mamici de pici! Astazi am decis sa va scriu despre un subiect ce in ultima vreme este tot mai dezbatut : senzitivitatea la copiii mici. Daca acum 3o de ani, nu ajungea la parintii si dascalii nostri atata informatie, din varii motive, epoca in care noi am devenit parinti este mult mai mai bogata din acest punct de vedere. Asa ca se ne bucuram zic 🙂

Mama de gemeni si pedagog de profesie, am devenit mult mai interesata de aprofundarea unor anumite subiecte, tocmai lucrand cu copiii, si urmarindu-le reactiile la stimulii din jur. Pentru ca practica intotdeauna bate teoria, cel mai de folos mi-a fost intotdeauna contactul si observarea directa.

Specifica pedagogiei Montessori, insa terminologia imprumutata, definitia de perioada senzitiva insumeaza principalele perioade senzoriale din viata copiilor. Potrivit Mariei Montessori acestea sunt 6 la numar si tranzitorii. Cu alte cuvinte o data satisfacuta nevoia si dobandita competenta, copilul va fi atras de altceva.

Insa cert este ca perioada senzitiva reprezinta o chemare vitala pentru dezvoltarea copiilor si deci irezistibila!

PERIOADA SENZITIVA A ORDINII (0-6 ani) este o ETAPA fundamentala si o nevoie fireasca pe care cei mici o resimt la un moment dat. Cu ajutorul ordinii exterioare, isi stabilesc si o ordine interioara, care ii face pe copii sa se simta in siguranta. Reperele ii ajuta sa se ancoreze mai bine in realitate : acelasi obiect in acelasi loc, aceeasi voce, etc. Un mediu senzorial stabil favorizeaza o buna dezvoltare psihica a copiilor, care vor fi mai linistiti si mai senini.

Acesta este unul dintre motivele pentru care salile de grupa isi respecta centrele tematice si in concluzie ordinea asezarii lucrurilor in spatiul dedicat copiilor.

PERIOADA SENZITIVA A MISCARII (0-5-6 ani) este de cele mai multe ori pentru noi ca parinti, obositoare, naucitoare chiar am putea spune. Parca ne dorim ca cei mici sa mai fie bebelusii aceia linistiti din patut, care nu se catarau peste tot atat de frenetic. Insa uitam din vedere un aspect : copiii se construiesc in miscare! Si oricat de greu ar fi de urmarit cei mici, miscarea inseamna viata si trebuie sa se desfasoare liber. De aceea este foarte important sa le acordam spatiul necesar miscarilor elaborate pe care le fac cei mici, o data ce incep sa paseasca…intru descoperirea lumii! La inceput spatiul poate fi mai mic, insa pe masura ce cresc il putem personaliza, extinzandu-l.

Desi este un subiect greu de digerat de catre cei care au il au in grija, copilul liber in miscari va invata sa fie prudent, va invata sa cada efectiv! Pe cata vreme un copil limitat in miscari nu va intelege ce inseamna pericolul, indreptandu-se deseori catre el, necunoscandu-si limitele proprii.

PERIOADA SENZITIVA A LIMBAJULUI (0-7 ani) este una esentiala, ce se pare ca incepe chiar inainte de nastere. Din pantec recunoaste vocile, melodiile, povestile citite. Si aici insa, ca si in orice alta latura, stimularea este esentiala! Daca nu este expus limbajului cat mai des, versatil, intonativ, copilul nu va invata sa vorbeasca! Corzile vocale, auzul, toate activitatile ce implica limbajul trebuie exersate in perioada senzitiva a limbajului. Copiii asimileaza informatiile, intrand in contact cu ceilalti din jur, care practic nu le predau lectia limbajului ci le dezvolta acest simt. Achizitia este una de durata si are loc in etape. Insa fara indoiala este una dintre cele mai importante intrucat, mai departe in mediul de la gradinita si scoala, exista activitati specifice dezvoltarii limbajului si comunicarii.

Si da este necesar atat acasa, cat si la gradinita si scoala sa fie incurajati sa intrebe, sa foloseasca si chiar sa alcatuiasca cuvinte noi! Nu degeaba dascalii trebuie sa aiba mereu cuvintele la ei, nu? Pentru a le transmite mai departe copiilor, fara sa pretinda prea des tacerea fara motiv!

PERIOADA SENSIBILA LA SENZATII (0-6 ani) este cea in care copiii isi rafineaza simturile, datorita cresterii experientelor de invatare. Numirea si intelegerea senzatiilor, le permit celor mici sa le inteleaga si in concluzie sa le gestioneze mai usor . Asadar cu cat mediul este mai stimulant, cu atat mai bine se dezvolta simturile. Foarte importanta in aceasta ETAPA este stimularea pe arii de interes : jocuri de asociere, de clasificare, de diferentiere, etc. Personal apreciez foarte mult dascalii care multiplica experientele senzoriale ale copiilor, in defavoarea celor statice si a clasicului stat in banca „cuminte”. Dar asta este doar parerea mea 🙂

PERIOADA SENSIBILA LA OBIECTELE MICI (1-6-7 ani) este probabil cea mai stresanta pentru noi toti : dascali, parinti, bone, bunici. Este un stres continuu ca nu cumva prin jur sa fie ceva mic de inghitit. Si totusi se pare ca este o ETAPA fireasca in dezvoltarea copiilor. Explicatia este data de faptul ca cei mici se afla in perioada rafinarii si preciziei senzoriale. Este deci de dorit sa le punem la dispozitie obiecte mici, pe care sa le poata descoperi tangibil, nu sub forma fructului interzis, urcat sus pe mobila. Insa neaparat sub supraveghere, intr-un mediu securizat. Cei mici adora tot ceea ce este miniatural, microscopic iar activitatile care implica aceste lucruri sunt adorate la scara mare!

PERIOADA SENSIBILA LA VIATA SOCIALA (0-6 ani) ia cumva  nastere dinaintea aparitiei pe lume a copilului. Suntem lasati prin firea lucrurilor sa convietuim, sa comunicam iar cei mici au constant nevoie de a fi in relatie cu cei din jur.

Daca la inceput copiii sunt total dependenti de cei din jurul lor, mai ales de mama in primul an, intre 2 si 3 ani incep sa vorbeasca despre sine, iar in jurul varstei de 6 ani devin constienti de sine si de ceilalti. Si pentru ca in aceasta perioada au primit multa informatie si au acumulat noi deprinderi, dezvoltandu-se, acum simt nevoia sa ofere. Cuvinte, ajutor, intorcandu-si atentia catre ceilalti si cautand sa se faca utili. Si aici mediile de invatare conteaza mult, de aceea alegerea gradinitei si a scolii pe care le vor frecventa, vor avea un impact urias in constructia viitorilor adulti! Nici o presiune, asa-i? 🙂

Asadar iata ca perioadele senzitive sunt piatra de temelie in procesul de construire al oamenilor mici!

Sper doar ca avand aceste informatii, sa ne fie mai simplu, noua tuturor, de asociat anumite comportamente cu perioada in care se afla copiii nostri. Informatii pe care la inceput spuneam ca parintii nostri nu le-au avut, din pacate. Insa le pot accesa si pune in valoare si acum cu nepotii, pe principiul lui mai bine mai tarziu decat niciodata! 🙂

Celebra Maria Montessori se referea la perioadele senzitive, ca la niste „izbucniri interne de energie creatoare”, care daca nu sunt innabusite, le permit copiilor sa invete urmand un proces natural. Si la cat de firesc se bucura ei de orice mic detaliu din jur, e si pacat sa nu le fim alaturi pe drumul descoperirii lumii celei noi!

 

 

surse foto : www.pinterest.com

bibliografie : Pedagogia Montessori explicata parintilor, editura Gama, an 2017

Comentarii

comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *